روش تحقیق پیمایش2

قسمت اول روش پیمایش ارائه گردید که اکنون قسمت دوم نیز آماده و تقدیم می گردد. که از وجه دوم شروع می شود و به منابع ختم می شود.

وجه دوم) شکل پاسخها:

 وجه دیگر ساخت پرسشنامه تعیین شکل پاسخهاست . آیا شکل باز مورد نظر است یا شکل بسته ؟

الف: پرسش بسته :پرسشی است که در آن به چند گزینه ارائه شده و پاسخگو باید یک یا چند تا از آنها را برگزیند مساله عمده پرسش بسته این است که با ارائه گزینه های نا کافی یا ترغیب پاسخگو به ارائه پاسخ های مقبول در مورد پاره ای از موضوعات باعث ایجاد عقیده های کاذب می گردد . علاوه بر این این شیوه برای به حساب آوردن واجد شرایط بودن پاسخگو در مورد گزینه ای که انتخاب کرده چندان مناسب نیست .

      پرسشنامه ای که خوب طراحی شده باشد چندین مزیت دارد آنجا که پرسشنامه طولانی است یا مردم انگیزه زیادی برای پاسخ دادن ندارند پرسشهای بسته مناسب اند مخصوصاً وقتی که پاسخگو نخواهد جواب پرسشنامه را دهد . برای تحقیق کد گذاری سوالات بسته ساده تر است ،‌تبعیضی نسبت به پاسخ گویان کم حرف و فاقد قدرت بیان روا نمی دارد ، ذکر مجموعه ای از شقوق  مختلف پاسخ یاد آورنده مقیدی برای پاسخگوست .( دواس 1995 : 94 )

ب: پرسش باز :پرسشی است که پاسخ گو هر طور که بخواهد به آن پاسخ می دهد . اطلاعات زیادی را در اختیار محقق قرار می دهد کدگذاری پرسشهای باز دشوار تر است .

9-نمونه گیری

9-1- طراحی نمونه :

      تقریباً هر پیمایشی از نوعی نمونه گیری استفاده می کند . نمونه گیری یعنی


برای تهیه فایل word کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک فرمایید. باتشکر. موفق باشید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد